5 tips til vektnedgang!

 

Jeg begynner nå å få litt kontroll på hvordan det er å gå ned i vekt. Jeg har holdt på med jojo-slanking i sikkert 8 år. Men til slutt begynte jeg å forstå litt hvordan dette fungerer. Til dette innlegget har jeg søkt litt rundt og  prøvd å finne andre tips til vektnedgang, hvor jeg tenkte å sammenligne med det jeg ville anbefalt.

 

Mange av tipsene jeg fant er jeg ganske enig med, men la til noen av mine egne. Det som var litt gøy var at jeg kjente meg igjen i noen av de, hvordan det har påvirket meg, uten å vite tipset fra før. Men at det var sånn jeg hadde gjort det praktisk. Under her vil du kunne lese mine 5 beste tips til vektnedgang.

 

1. Vær tålmodig

Dette høres vanvittig kjedelig ut. For de fleste av oss vil egentlig bare våkne tynn og fin. Men hvis du tenker på hvor lang tid du har brukt på å bygge opp den kroppen du har, så burde du også skjønne at den ikke skal forsvinne på 2 dager. Vektnedgang tar tid. Men det skjer fremdeles veldig mye med kroppen på kort tid. Jeg merket kjapt forandringer etter 2 uker med ny livsstil.

 

2. Få nok søvn 

Her er det både en teknisk og praktisk grunn til å ta tak. Den tekniske grunnen er at ved mangel på søvn øker kroppen produksjonen av hormonet grelin som gjør at impulskontrollen blir svakere, som kan gjøre at du tar inn unødvendig kalorier.

Den praktiske grunnen er at du ender totalt opp med færre timer iløpet av dagen hvor du kan gjøre en “tabbe”. Hvis du for eksempel sover 6 timer istedenfor 8 vil du ha 730 timer ekstra i året hvor du kan ende opp med å ta den unødvendige sjokoladebiten.

 

3. Hverdagsaktivitet 

Denne forklarer seg selv ganske greit. Finn på ting å gjøre: rydde huset, klipp gresset, vask bilen, hjelp familien, dra til en venn. Med dette opplegget så rekker du faktisk mer iløpet av en dag og. Jeg har merket at jeg har muligheten til å være mer med venner for tiden. Før tenkte jeg for kjapt av og til, og valgte å være hjemme å se en film eller lignende. Men etter jeg har begynt å lete etter ting å gjøre så har mye endrett seg.

 

4. Bli nysgjerrig

Prøv å sett deg litt inn i hva vektnedgang innebærer. Les og se videoer er mine beste tips. Husk å være veldig kildekritisk til informasjonen du finner.

Som jeg har fortalte i starten av innlegget så har jeg jojo-slanket meg uten lykke i 8 år. Jeg visste ikke hvordan det fungerte. Jeg trodde at hvis man gikk på “måltidserstattere” i 2 uker så var alt i orden.

Men etter en del etterforskning fant jeg ut av masse. Det jeg ville startet med hadde vært å lære deg hvordan kalorier fungerer. Etter en stund lærer du deg hvor mange kalorier typiske produkter har. Og da sitter du med en teknisk forståelse av hva som kan være lurt å gjøre. Noen produkter vil garanter overraske deg med hva de inneholder.

La oss si at du går i “godteskuffen” din hjemme, der finner du en pose blandede nøtter og en sjokoladeplate. Visste du at posen med nøtter inneholder mer kalorier pr 100 gram enn sjokoladen? (sannsynligvis). Det betyr jo fremdeles ikke at du burde ta deg 100 gram sjokolade istedenfor. Dette er ting som kan være greit å vite.

 

5. Trening 

For mange personer går trening og kosthold hånd i hånd. Den ene tingen kan motivere den andre. Kan være mye lettere å motivere seg på kjøkkenet hvis du får resultater på trening, og motsatt. Det blir plutselig veldig kjekt når du får resultater samtidig.

 

Det er egentlig veldig mange ting som kan anbefales. Men dette var de 5 tingene jeg personlig har brukt mest. Men jeg legger ved en liten liste under her over noen viktige ekstra ting å tenke på.

  • Snakke med noen (lege, kostholdsveileder)
  • Tygge maten godt, bruke god tid med de måltidene du har.
  • Unngå annet stress.
  • Spis med grønnsaker
  • Pass på helgen
  • Unngå å drikke kaloriene dine.

Mange av disse kjenner du sikkert godt til fra før, og derfor brukte jeg ikke så mye tid på å nevne de igjen.

 

Kilden min i dette innlegget:

10 tips til vektnedgang

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg